JTO

Jalostustoimikunta.

Jalostustoimikunnan tehtävänä on seurata rodun tilannetta ja ohjata jalostusta.

Broholminkoiran PEVISA-ohjelman ajalle 1.1.2024-31.12.2028:

Pentueen vanhemmilla tulee astutushetkellä olla virallinen lonkka-, kyynärkuvaus, spondyloosi- ja
sydäntutkimuslausunto. Lonkka- ja kyynärkuvaushetkellä koiran tulee olla täyttänyt 18 kuukautta ja sydäntutkimushetkellä 12 kuukautta. Jos auskultaatiotutkimuksessa sivuääni todetaan, edellytetään laajaan sydämen ultraäänitutkimusta.
Pentueen vanhemmilla tulee olla suoritettu luonnetesti, MH-luonnekuvaus, virallinen käyttäytymisen jalostustarkastus tai virkakoira-status. Keskeytettyä testiä tai tarkastusta ei hyväksytä.
Koiran Suomessa rekisteröityjen jälkeläisten määrä saa olla korkeintaan 25 pentua. Viimeinen, rajan ylittävä pentue rekisteröidään kuitenkin kokonaisuudessaan.

Ulkomaisia koiria koskeva poikkeus: Ei vaadita PEVISA-tutkimuksia (narttu 1, uros 2 pentuetta)

Jalostussuositukset PEVISA-sääntöjen lisäksi:
- jalostukseen käytettäville koirille on tehty jalostustarkastus ja muut JTO:n suositukset. https://www.suomenbroholmeryhdistys.fi/jalostus/jto/

Jalostustoimikunnan jäsenet: Seija Hiltunen PJ, Auli Haapiainen-Liikanen (ulkomuototuomari), Pirjo Harmoinen, Marja Jäske, Anne Leppänen, Heljä Myllynen ja Anna Pellinen.